Bokrijk in de bergen

3 december 2016 - Shirakawa-mura, Japan

vanmorgen was er geen blad meer bij het ontbijt, ik denk dat de lady of the house mij toch niet meer vertrouwde met vuur. Maar ze heeft alweer haar best gedaan om mij allerhande vegetarische schoteltjes klaar te maken, ze bleven echt maar komen. Ik moet nog altijd wennen aan de smaken van een Japans ontbijt, veel gepekelde groenten en veel miso waar ik nu ook niet echt wild van ben. Maar omdat ze met zoveel liefde klaargemaakt zijn probeer ik toch alles op te eten. Die stokjes zijn ondertussen peanuts geworden.

Ik zit vandaag niet alleen in de eetruimte, over mij zitten 3 omaatjes geboeid naar de televisie te kijken. Om 8u is er steeds een Japans feuilleton waar oma en opa Tokyo ook heel erg fan van waren. Het is grappig om te zien hoe ze echt meeleven en daar nog eens veel ooooh's en aaah's bij roepen. Ik versta er geen snars van maar  kijk toch mee.

Bij het uitchecken voelt het alsof ik de nieuwe dochter des huizes ben die voor lange tijd weggaat. Het mevrouwtje zucht en kijkt sip en doet een heel verhaal in het Japans en zucht daarbij de woorden 'only two nights'. Ze geeft me zelfs een kadootje mee, een furoshiki doek( Japanse doek om geschenken mee in te pakken)  met vogels. Bird, bird, like you.

Aan het station word me al snel duidelijk dat ik mij weer in de toeristenval heb laten lokken, de rij aan de bushalte is enorm. Shirikawa-go is een historisch dorp met huizen in gasshozukuri stijl, die worden gekenmerkt door hun steile, puntige rieten daken - dank u Wikipedia! Het dorp staat op de werelderfgoedlijst maar mij doet het vooral denken aan Bokrijk in de bergen. Ik ontloop de kudde en ga wat aan de rivier zitten, het is gelukkig stralende zon. Skikousen en thermische lijvekes zijn totaal overbodig.

In mijn hotel is een grote 'onsen'. ik bestudeer aandachtig de prentjes maar ben gelukkig alleen. Ik zet mezelf in birthday Costume zoals omschreven- hilarisch birthday Costume en volg dan de verdere stappen. Krukje check, wassen check, vetrolletjes check,check,check,check waarom hangen hier eigenlijk spiegels? Maar goed we gaan niet zagen, na een grondige schrobbeurt kan je het water in en dat is echt zalig, vooral het buitenbad met zicht op de rivier is een topper! Helemaal zen ga ik nog wat groene thee drinken op mijn kamer, avondeten is om 18u30 stipt! Ready,set,go!