Dodo in een asbak

4 december 2016 - Kanazawa-shi, Japan

Mijn laatste busrit van deze reis bracht me vanmorgen van shirikawa-go naar  kanazawa. Shirikawa-go deed me gisterenavond nog heel erg lachen bij het avondeten. 18u30 stipt stond iedereen - behalve bibi- mooi uitgedost in de hotelkimono voor het restaurant, lachen! Precies of ik was in één of andere sekte beland. Op tafel ditmaal 2 vuurtjes, maar deze keer bakte ik mijn bladeren als een pro. Ook het  stokjeswerk was bij deze maaltijd voor gevorderden, mijn tafel was achteraf toch een klein slagveld. Misschien toch nog niet zo peanuts als ik dacht.

Maar kanazawa dus- zusterstad van Gent trouwens, culturele uitwisselingsprojecten enzo. In mijn ryokan krijg ik een rokerskamer, ik probeer uit te leggen dat ik niet rook maar zonder succes. Dus vanavond en morgen is het van dodo doen in een asbak. misschien straks toch even de luchtverfrisser uit het toilet gaan pikken.

De stad zelf is leuk maar ik ben vandaag niet echt in explore modus dus ga ik enkel naar Kenrokuen garden en hang ik wat rond in de tuin van kanazawa castle. Ik geraak aan de praat met een meisje uit Taiwan, het is haar laatste reis samen met haar moeder want volgend jaar gaat ze trouwen en dan moet ze verplicht meer tijd doorbrengen met haar schoonmoeder. Dat is blijkbaar traditie. Ze vraagt of ik getrouwd ben...boyfriend? 2 keer negatief, ze kijkt mij een beetje schuin aan...but you are so pretty. Stiekem ben ik blij dat ik niet in haar schoenen sta, maar ik hoop dat ze toch gelukkig wordt, ondanks het schoonmoeder-gegeven want die vindt ze nu al een heks. Ze lopen de vismarkt in waarvoor ik pas. Die geur alleen al...jakkes!

Mijn middag eindigt in een super klein maar gezellig cafeetje met een leuk hipster koppel dat heerlijke koffies maakt en the girl on the train...