Miss li-oyd In matsumoto

30 november 2016 - Matsumoto, Japan

vandaag was reisdag; wekker om 6u30, privébusje van het hotel richting station geboekt, alles met een ruime tijdsmarge ingerekend voor het geval ik weer de mist  zou ingaan. 8u30, de trein is klaar om te boarden, ik geef mijn ticket aan de conducteur die alles hoofdschuddend bekijkt. Paniek! Maar tot mijn grote verbazing legt hij me in vloeiend Engels uit dat ik teveel betaald heb; hij belt even en geeft me dan netjes 200 yen terug - omdat de trein vandaag met andere wagons rijdt is het ticket goedkoper. Eat that NMBS! De trein vertrekt en vertraagt een paar minuten later met de mededeling dat we nu het mooiste uitzicht op jawel, fuji-san hebben. Camera's in de aanslag! We passeren een aantal kleinere stations waar er steeds een conducteur naar de voorbij rijdende trein staat te wuiven...uiterst sympathiek. Na ongeveer een halfuurtje opnieuw een dienstmededeling: kijk allemaal naar links want  mount fuji verdwijnt vanaf nu uit het landschap... Ik moet me inhouden om niet te wuiven.

9u31 de trein komt aan in otsuki; ik hou al mijn tickets in de aanslag want ik heb welgeteld 8 min om op mijn volgende trein te stappen. Stress! 9u39 vertrekt de trein richting matsumoto en ik zit netjes op mijn gereserveerde stoel. Er rolt hier zelfs een karretje met snacks door de wagon.

In matsumoto voel ik mij direct op mijn gemak, mooi is het niet maar wel rustig, een klein tikje Gent; Het is de geboortestad van yayoi kusama en dat merk je meteen aan de witte bussen met rode bollen die vanuit het station naar het museum of arts gaan. Ik ga even mijn bagage droppen in het hotel en stap dan naar matsumoto castle - dé attractie van deze stad.

Ik maak even een lunchstop in het concours café en merk direct dat hier veel single ladies zijn, al zijn het vooral business vrouwtjes, hooggehakt en in maatpak. Ik kies een plekje aan het raam want zo kan ik kijken naar de fisherprice autootjes die hier in alle maten en vormen voorbij rollen. Jammer genoeg net te groot om mee te nemen in mijn valies.

Het kasteel is prachtig! Werelderfgoed natuurlijk. In de tuin word ik aangesproken door een Japanse familie 'please miss can you take picture?' Ik maak een uitgebreide fotoreportage. De vrouw wijst naar mijn gsm en roept enthousiast jij ook! Jij ook! Dus sta ik even later mooi te blinken op mijn hoogst persoonlijke toeristenfoto. De familie woont in Tokyo, ze hebben vrienden in België. De vrouw vraagt of ik niet bang ben om alleen te reizen waarop ik antwoord 'not in Japan'. Haar man lacht en zegt iets heel moois: toeristen klagen altijd dat Japan zo duur is, maar ze beseffen eigenlijk niet dat ze betalen voor een soort verzekering. Het is hier voor iedereen veilig. En ik geef hem volmondig gelijk. Schoenen gaan uit en in plastic zak, we wensen elkaar het beste en ik beklim als eerste de steile trappen.

Terug buiten word ik nog aangesproken door een ouder Australisch koppel ' where are you from?' Belgium... Ze kijken elkaar onbegrijpend aan - einde conversatie. In de tuin ben ik gefascineerd door de koi's die rond het kasteel zwemmen. Next up is het museum of arts met natuurlijk veel werken van yayoi kusama die in 2014 blijkbaar ook een reeks werken rond fuji-san maakte. Hoe kan het ook anders...maar hé hij heeft ook mijn hart gestolen.

bij check-in mag ik 3 beauty treats zakjes kiezen, het is hier echt single ladies town. Ook de badkamer is gevuld met een mooi assortiment beauty producten. Ik trakteer mezelf nog op een marshmallow hot soy cacao en moet dan toegeven aan platte rust...morgen weer reisdag! Miss li-oyd is er klaar voor!

1. Nadine:
    30 november 2016